Aurauskulma tai haritus (engl. toe) on samalla akselilla olevien pyörien symmetrinen kulma. Tätä kulmaa voidaan muuttaa ohjaamalla,
joka on epäsymmetrinen kulma, eli siis molemmat pyörät ovat kääntyneet
vasemmalle tai oikealle, samansuuntaisesti (karkeasti). Positiivinen
aurauskulma (tai aurauskulma) tarkoittaa, että renkaan etureuna on
kääntynyt sisäänpäin, eli auton keskilinjaa kohden. Se voidaan mitata
lineaarisilla mittayksiköillä renkaan etureunasta, tai asteina
poikkeamana.
Takavetoisissa autoissa etupyöriin lisätty aurauskulma antaa paremman suuntavakauden
suoraan ajettaessa ohjaustuntuman kustannuksella, jolloin auto reagoi
hitaammin ohjaukseen. Aurauskulman lisääminen lisää myös renkaiden
kulumista, sillä ne pyörivät hiukan sivuttain. Etuvetoisissa autoissa tilanne on monimutkaisempi.
Aurauskulmaa voidaan aina säätää tuotantoautoissa, vaikka castor- ja camber-kulma eivät usein ole säädettävissä. Etupyöräntuennan huolto, joka käsitti
aikaisemmin kaikkien kulmien säädön, sisältää tällä hetkellä vain
aurauskulman säädön. Useimmissa tapauksissa, vaikka castor- tai
camber-kulma olisi säädettävissä, vain aurauskulma tarvitsee säätää.
Oikea aurauskulma ajettaessa suoraan ei ole oikea kun autolla
kaarretaan, koska sisemmän renkaan pitää kulkea pienemmän ympyrän kaarta
kuin ulomman renkaan. Tämän kompensoimiseksi ohjausjärjestelmä on usein
enemmän tai vähemmän Ackermann-ohjausgeometrian mukainen, jokaiselle autolle sopivaksi muokattuna.
Ennen vanhaan tekussa opetettiin, että valmistajan antamat ohjauskulma-arvot ovat kompromisseja. Jos säädetään tosi hyvät maantien ajo-ominaisuudet niin kaupungissa auto ei sitten enää välttämättä olekaan hyvä.
VastaaPoista